Розмитнення автомобілів: 6 варіантів розвитку подій, до яких варто бути готовими
29 червня 2018Основному Закону виповнилось 22 роки, але весь цей час загальне правове і законодавче поле в Україні росте й змінюється з огляду на потреби суспільства та громадян. Сьогодні в центрі нашої уваги трансформація українського ринку автомобілів. Йтиме він цивілізованим, осмисленим стратегічно шляхом, чи рушить доріжкою популізму та тимчасових «яскравих ідей»? Здавалося б, це має турбувати здебільшого політиків та бізнесменів, але насправді йдеться про добре знайомі кожному з нас питання. Як підуть подальші справи на автомобільному ринку в Україні? Чи варто купувати собі «євробляху», чи вже час швиденько її здихатись? Чи можуть змінитись ціни на вживані автомобілі після набуття чинності якимось із нещодавно зареєстрованих законопроектів? Щоб дізнатися яким може стати автомобільний ринок у найближчому майбутньому, оглянемо останні законодавчі ініціативи.
6. Не відбудеться нічого
Це не той випадок, коли «стабільність — на краще». Насправді, не відбудеться нічого позитивного. Якщо жоден із наявних законопроектів не стане законом, ми повернемось у «старі часи»: з 1 січня наступного року знову діятимуть «драконівські» ставки акцизу, які унеможливлять імпорт вживаних автомобілів, електрокари обкладатимуться податками «за повною програмою»... Ну і до всього, у 2020-му «прийде» Євро-6. Це найгірший варіант, при якому умовно виграють лише власники старих автомобілів – на них триматиметься ціна, як на 40-річні Chevrolet на Кубі.
5. Легалізація «євроблях» за «молдовським сценарієм»
Свого часу наші сусіди знизили акциз у кілька разів та дозволили розмитнити авто з іноземною реєстрацією. Середня вартість «легалізації» одного авто у Молдові склала 1155 євро. По закінченню пільгового періоду «амністії», було введено жорсткі механізми протидії наповненню ринку новими та експлуатації наявних «євроблях». Спершу цей варіант жваво обговорювався між активістами та нардепами, почалась підготовка документів, однак активісти не погодились на разові заходи. Розмитнення, на їхню думку, має бути однаковим для всіх та на постійній основі, без усіляких «але». «Молдовський сценарій» залишається лише в якості спогаду про одну із спроб. Втілюватись ця ідея не буде.
4. Розмитнення за 500 євро
Законопроект №8208 містить саме таку пропозицію: для всіх автомобілів встановити єдину ставку розмитнення 500 євро. Щоправда, не зовсім для всіх: лише на авто з Євро-5(6), тобто не старші за 8-9 років. Ця пропозиція мала б діяти тимчасово – до кінця 2019 року. Втім у документа відсутнє достатнє економічне обґрунтування у пояснювальній записці, а ставши законом, запропонований механізм не дозволить розмитнити «євробляхи». Також є «тертя» із діючим законодавством, в тому числі з міжнародними угодами. Вивчивши законопроект та супровідні до нього документи, можна дійти висновку, що його шанси стати законом вкрай незначні.
Ця ініціатива, оскільки при ній вимоги «Євро» залишаються, жодним чином не змінить ситуацію з «євробляхами», питання доступності автомобілів вирішується умовно, та дуже тимчасово (фактично – до моменту набуття чинності нормами Євро-6 у 2020 році). Тому прогнозувати якесь майбутнє такому документу навряд чи варто – він не здатен принести на ринок суттєві позитивні зміни.
Висновки
Чи відбудуться якісь зміни на авторинку? Імовірно так, і вже цього року. Найбільше шансів має «комітетський» пакет законопроектів, той, що із «формулою акцизу». Він дозволить забути про норми «Євро», але регулюватиме наповнення ринку наддешевими старими автомобілями. Не передбачається стресових ситуацій щодо цін на авто з пробігом. Комплексно вирішується питання авто на іноземній реєстрації.
Звісно, що в кращому разі лише третина парку «євроблях» отримає українську реєстрацію, але чому ми так гадаємо, розповімо іншим разом. Важливо, щоб хоча б ця ініціатива отримала статус закону, діючого на постійній основі, та «залізна завіса розмитнення» була зруйнована. А з часом, коли все запрацює та стабілізується, можна буде створювати наступні рішення, якими вдасться розчистити залишки муру, що мало не довів наш ринок до стану постійно діючого фестивалю ретро-автомобілів.
Джерело: © AUTO.RIA.com™